معکوس کردن پیری با برطرف نمودن چین و چروک درون سلول ها، راهی برای درمان و یا جلوگیری از دیابت و سایر بیماریهای متابولیکی

29 مه 2018- یک کشف جدید در مورد اثرات پیری در سلول های ما می تواند پزشکان را قادر به درمان و یا جلوگیری از دیابت، بیماری کبد چرب و سایر بیماری های متابولیکی - و احتمالا حتی باز گرداندن ساعت پیری به عقب نماید.

یافته های جدید محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا، به رهبری پرفسور Irina M. Bochkis، نشان می دهد که بیماری کبد چرب و دیگر اثرات ناخواسته ی پیری ممکن است در نتیجه چروک شدن هسته های سلول های ما - محفظه حاوی DNA ما - باشد.محققانUVA  کشف کردند که این چروک ها مانع از عملکرد صحیح ژن های ما می شوند.هیچ کرم ضد چروکی برای غشاهای هسته ای وجود ندارد، اما یک امکان فوق العاده وجود دارد: ما می توانیم از ویروس ها برای صاف کردن سطوح این غشاها استفاده کنیم و سلول ها را به عملکرد درخشان انها درجوانی بازگردانیم.

غشاهایی با سطح ناهموار

کشف جدید آزمایشگاه پرفسورBochkis، از گروه فارماکولوژی UVA نشان می دهد که محل قرار گیری DNA ما در داخل هسته ی سلول بسیار مهم است. ژن هایی که خاموش می شوند در مقابل غشای هسته قرار می گیرند که اطراف هسته را فرا گرفته است.اما با گذشت زمان، غشاهای هسته ای ما ناهموار و نامنظم می شوند و مانع از این می گردند که ژن ها به طور مناسبی خاموش شوند.
پرفسورBochkis  توضیح داد: ما یک DNA یکسان در همه ی سلول ها داریم اما هر سلول متفاوت است. بنابراین، چگونه این تفاوت ها ایجاد می شود؟ خوب، در واقع، برخی از ژن ها باید در کبد روشن باشند و بخشی باید در مغز خاموش شوند و برعکس. اگر آنها بطور مناسبی خاموش نشوند، شما با چالش ها و مسائلی روبرو می شوید.

با نگاهی به مدل بیماری کبد چرب، Bochkis  متوجه شد هنگامی که ما پیر می شویم، کبد ما با تجمعاتی از چربی انباشته می شود که به دلیل چین و چروک غشاهای هسته ای، است.او گفت: هنگامی که غشای هسته ای شما دیگر به درستی کار نکند، می تواند  DNAیی را که قرار است خاموش باشد، رها و آزاد کند و این بخش از ماده ی ژنتیکی فعال و روشن شود که در این حالت سلول کوچک کبد شما به یک سلول کوچک چربی تبدیل می شود.
انباشت چربی در داخل کبد می تواند اثرات منفی جدی بر سلامت بجا گذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد، حتی می تواند به طور بالقوه منجر به مرگ گردد.

پرفسورBochkis  گفت: کبد می تواند در نهایت مانند پنیر سوئیسی به نظر برسد. چروکیده شدن غشاء ناشی از کمبود ماده ای به نام لامین، است که یک پروتئین سلولی است که به شکل های مختلفی وجود دارد. با بازگرداندن مقدار مناسبی از لامین، به غشا هسته ممکن است بتوانیم این غشاء را صاف کنیم، مانند رتینول، که به صاف شدن چروک های صورت کمک می کند.
قرار دادن مقدار مناسبی از لامین در غشاهای هسته ای یک چالش است.اماایده ی پرفسور Bochkis اینست که از ویروس ها برای حمل لامین به غشاهای هسته ای استفاده کند.دانشمندان در حال حاضر ویروس ها را برای اهداف سودمند پزشکی اصلاح می کنند و به دلیل نقش کبد به عنوان ارگانی که در سم زدایی بدن، نقش دارد به راحتی می توان ویروس اصلاح شده را وارد کبد نمودو اگر این روش کارایی داشته باشد، شما می توانید سلول های طبیعی و سالمی را ایجاد کنید که به طور مناسب، ژن هایی را بیان کنند که باید بیان شوند و چیزهایی را که نباید در سلول وجود داشته باشند را از سلول خارج کنید.

 پرفسورBochkis  به این موضوع مظنون است که چین و چروک غشای هسته، مسئول عوارض ناخواسته ی پیری در سایر قسمت های بدن نیز هست. او می گوید: هر بار که من با همکارانم صحبت می کنم، آنها می پرسند که آیا فکر می کنید این یک مکانیسم جهانی است؟ و من جواب می دهم که بنظر من همینطور است.

منبع و سایت خبر:

Aging Cell, 2018; 17 (3): e12742 DOI: 10.1111/acel.12742

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180529103541.htm